joi, 1 noiembrie 2012

Iepurele cu coarne


        Răsfoind prin bibliotecă am găsit o "Culegere de fabule" publicată în 1905. 
       Cartea are 150 de pagini de format mic şi cuprinde fabule ale unor autori români ca Alexandru Donici, Gheorghe Asachi, I.Heliade Rădulescu, C. Bălăcescu,G. Creţeanu şi Anton Pann. M-am oprit la o fabulă scrisă de G. Creţeanu,  poet  şi fabulist bucureştean care a trăit între anii 1829-1887.
      Fabula de mai jos este, probabil, o adaptare a fabulei "Urechile iepurelui" scrisă de fabulistul francez Jean de la Fontaine, al cărei text îl găsiţi aici.





    Ursul ce domnia'n pădure,
    Umblând noaptea după mure,
    De un corn fu înţepat.
    A doua zi decretează
    Orice animal cornorat,
    Ţapi şi capre, cerbi şi ciute
    L' acel ordin pleacă iute
    Altă patrie-a căta.



   Iepure, cetind decretul,
    Îşi făcea şi el pachetul
    Gata a se depărta.
    "Stăi pe loc ! vulpea îi zise,
    Tu n' ai coarne: cele scrise
    Pe noi  doi nu ne privesc".
    -"Când pe-o simplă neghiobie
    Toţi cornaţii se proscrie,
    Zău mă tem, mă îngrijesc
    Că despotica putere
    Să nu fie de părere
    C' ale mele lungi urechi
   Sunt chiar coarne răsturnate;
   Sofismele-s uzitate
   De tiranii noi şi vechi".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu